duminică, 29 decembrie 2013

Bătaie de joc pe bani europeni. Milioane de euro pentru romi au fost cheltuite fără niciun rezultat

De când a aderat la UE, România am primit sute de milioane de euro pentru integrarea comunităţii rome. Acum, la şapte ani distanţă, romii trăiesc tot în mizerie şi sărăcie. Banii au fost cheltuiţi, dar fără rezultate.

Comuna Comana, judeţul Giurgiu. 500 de romi trăiesc ca-n Evul Mediu: uliţe neasfaltate, şanţuri în loc de canalizare, copii care nu merg la şcoală.
„Eu n-am primit nicio pâine”, se plânge unul dintr ei.
Oamenii ar fi trebuit să primească nu o pâine, ci consiliere, asistenţă, cursuri de formare profesională ca să-şi găsească un loc de muncă şi sprijin să-şi trimită copiii la şcoală.

Agenţia Naţională pentru Romi şi Partida Romilor au accesat 22 de milioane de euro, bani pentru formarea unor experţi locali, mediatori şcolari şi sanitari, din rândul romilor, care să identifice problemele comunităţii şi să propună autorităţilor locale soluţii.
Mihai Miliaru a participat la programul pentru experţi locali. „Am zis că poate o veni şi soarele pe strada noastră, a romilor, să ne ajute cineva cu ceva, dar am dat-o-n bară rău de tot”, mărturisește acesta.

Înainte de acest moment, lui Mihai i-a mers bine. Timp de doi ani, a urmat cursuri de formare.
Vă spun că după o săptămână sau două care le învăţam acolo, nu-mi venea să mă mai întorc acasă. Hotel de patru stele, vă daţi seama, şi mâncare de nu se poate şi de toate, vă daţi seama, când ajungeam acasă, nu-mi mai venea să cred că. Tu mănânci acolo icre negre, de exemplu, şi acasă mănânci cartofi”, spune Mihai Miliaru.

În final, s-a ales cu amintiri frumoase şi cu o diplomă de expert local. Post la primărie nu i s-a găsit. Deşi Guvernul a dat o hotărâre să se înfiinţeze câte un loc de expert în toate primăriile, la Comana acest lucru nu s-a întâmplat. Iar Mihai îşi lăsase şi fostul loc de muncă unde câştiga binişor, a rămas şi cu ratele neplătite. Acum, abia reuşeşte să strângă un ban.
Cu chiu cu vai, m-am rugat de domnul primar, că nu am putut să mai găsesc, la 50 de ani ai mei, serviciu. Erau angajaţi 20 de oameni şi eu mergeam cu ei şi eram şeful de echipă la oamenii de la salubritate. Îi puneam să facă curăţenie pe străzi”, a declarat Mihail Militaru.

Ceva mai norocos a fost Gheorghe Păun, din Răcăciuni, Bacău. El şi-a găsit loc de expert la primărie. Câştigă 100 de lei pe lună ca să muncească opt ore pe zi pentru comunitate.
În septembrie am făcut un curs, tot un proiect de curs de calificare. Două grupe, finisori, sunt 56 de cursanţi şi o grupă de expert, în cadru vânzări, d-astea. Şi nu-i ajută doar pe romi, ci pe toţi cei care au nevoie”, spune Păun Gheorghe.
Gheorghe Păun este dovada că programul pentru romi ar fi putut avea succes, dacă autorităţile şi-ar fi făcut treaba până la capăt. S-au luat banii de la Uniunea Europeană, oamenii au făcut cursuri, dar când să pună în practică ce-au învăţat, statul român nu şi-a mai respectat partea sa de obligaţie.
În primării nu s-au găsit locuri şi fonduri pentru aceşti experţi. Aşa că, acum, doar diplomele mai amintesc de banii cheltuiţi degeaba.

Sursa: www.digi24.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu